Przeminęło z wiatrem, czyli śladami tematów z j. polskiego

                                      I CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA

      Wyobraź sobie czasy, kiedy młodzi ludzie mieli czas na zakuwanie  życiorysów, dat, regułek i formułek. Wyrwani ze snu jeszcze po latach bezbłędnie wyrecytują „Litwo, ojczyzno nasza”. Namiętnie czytali książki i pisali do siebie listy, bo wtedy jeszcze o esemesach nikt nie słyszał. Zewsząd odczuwało się powszechne czuwanie, ponieważ co chwilę rozlegało się: czuwaj. Na ogniskach, w lesie, przy zdobywaniu sprawności, na zbiórkach i obozach. Kiedy przechodzili koło prawdziwych pól makowych, nikomu nie wpadło  do głowy, aby makuchy w niecny sposób wykorzystać. Wiedzieli za to, kto był lirnikiem mazowieckim (T. Lenartowicz), kto wioskowym (W. Syrokomla), kto sercem serc (A. Głowacki), a kto sercem nienasyconym (S. Żeromski). Nie tylko zakuwali kujony jedne, to jeszcze mieli czas na ichnie zabawy zw. prywatkami.

https://www.youtube.com/watch?v=s2GOFhG2xNk

        Żelaznym tematem, czyli pewniakiem na j. polskim była zwykle bogoojczyźniana wojna. Niby nikt nie chce wojen, ale na zbrojenia świat grosza nie żałuje i coraz nowe  ogniska zapalne stwarza, pomniki stawia i bohaterów opłakuje.  Niemniej – uważam –  co jakiś czas należy tematy z polaka przewietrzyć, a także uwspółcześnić.  Zatem, po tematach ich poznacie:

1.  Rozwiń myśl S. Żeromskiego w oparciu o przykłady z literatury i filmu „Krew płynęła nie rowami, lecz lała się po powierzchniach jako rzeka wieloramienna,” czyli co wiesz o lubowaniu się w katastrofach, klęskach i horrorach.

2.  „Chłop potęgą jest i basta”, rzecz o tym, jak lipecka epopeja mitologizuje społeczność. Takie kryształy, a tłuką się, kiedy mogą i kogo chcą, bowiem „gdzie naszych  dwóch, tam zdania trzy.”

 3.  Porównaj doświadczenia zawarte w wierszu Ch. Baudelaire’a pt. „Spleen” ze współczesną deprechą, melancholią, wypaleniem zawodowym i chandrowymi zdołowaniami dnia powszedniego przed telewizorem i smartfonem.

4.  Czym różni się internetowy Plotek od plotki o pewnym krakowskim Weselu, w którym lud bratał się z inteligencją, choć wiadomo, że każdy sam skrobie tę rzepkę, ale na skandalach wychodzi się najlepiej.

5.  Przedstaw historię mitami malowaną, czyli „Padnę i umrę, lecz sława w udziale przypadnie mi zacna.” Twój sąd o sławie, chwale i na portalowych ściankach.

https://www.youtube.com/watch?v=bgBU1gjzAaA

6. Rozdwojenie jaźni, epos narodowy, tani western, czy lekarstwo na narodowe frustracje? Rozdarta sosna i ścięta brzoza jako symbole. Czego?

7.  Po co Jaś fujara kręcił fujarkę z wierzbiny, jeśli w sklepach po cztery zł można kupić chińskiego gotowca i dlaczego Kalina straciła całą urodę, jakby nic nie wiedziała o salonach piękności, czy chirurgii plastycznej.

https://www.youtube.com/watch?v=IXw3MbVA9i4

8.   Życie  korpoczłowieka jako niekończący wyścig „amabotów” zjednoczonych z firmą ekscytującym rodzajem niewolnictwa, zunifikowanym systemem operacyjnym przenoszonym drogą płciową.

9.  Poszukaj gender w literaturze pięknej, brzydkiej i szarej. Zacznij od theatrum greckiego, gdzie przebieranki mężczyzn za kobiety były nawet obowiązkowe, poprzez Grażynę, która ginie jako Litawor, a skończywszy na Pippi żyjącej jak chłopak z powieści A. Lindgren i odpowiedz na pytanie posłom: „Czy płeć może uwieść poetykę”.

10.  Pociągnij za język poezję lingwistyczną i pomyśl, dlaczego słowo boże w codziennym użyciu straciło moc, skoro zastąpiono go dosadnymi kolokwializmami i wulgaryzmami, choć tyle godzin umoralniania do tej pory nie było, więc za S. Barańczakiem „spójrzmy prawdzie w oczy.”

11.  Dlaczego ogary poszły w las, chociaż wszem i wobec wiadomo, że trzeba dbać o ekologię i w zasadzie do lasu nie należy wchodzić z psami. Kundle należy oddać do schroniska, tam, gdzie ponoć ich miejsce. Tym sposobem oddając Bogu świeczkę, a diabłu ogary, dbamy nie tylko o naturę, ale i czyste sumienia własne.

12.  Dokonaj analizy polowania na Litwie, gdzie pewien Natenczas Wojski chwycił swój róg długi, cętkowany, bawoli, aby przy rocku i bigosie poswawolić.

13.  Dlaczego sprawdziła się opinia Gombrowicza: „I to mam właśnie do zarzucenia Sienkiewiczowi, że jako autor „Trylogii” pisał ku pokrzepieniu serc zamiast ku wytężeniu sił i umysłów”.  Pokrzepianie najlepiej nam wychodzi?

14. Wykaż, że nowela „Miłosierdzie gminy” i licytacje in minus (na niekorzyść) obywatela przez obecne urzędy z miłosierdziem nic wspólnego nie mają, bo  jak mówił S. Lem:  „Można przypuścić, że wszyscy ludzie mają świadomość, lecz na ogół nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę.”

15.  Jak myślisz, kogo T. T. Jeż miał na myśli, gdy pisał: „…ten pijak, żarłok i moralista, łgarz, tchórz i rycerz, frant z pełną wybiegów głową.”

16.  Czy wiersz K. Przerwy-Tetmajera  „Evviva l’arte” (Niech żyje sztuka) mógłby zostać manifestem młodych, bo niczym „jak orły z skrzydły złamanem”, wołamy: Gdzie ta sztuka? Rewelka temacik, ale uprasza się nie mylić z telewizyjną sztuką.

17.  „Ociec prać?” Prać, nieważne kogo i za co. Wystarczy się rozejrzeć, wróg czyha, a uprawianie partyzantki dalej popłaca.

18.  Dlaczego rodzina Bartosza Głowackiego nie zrobiła  majątku na jego widowiskowej i powtarzanej z pokolenia na pokolenie rewelacji o zatkaniu w Racławicach lufy czapką? Dziś rogatywki sprzedawałyby się jak świeże bułeczki, a i na racławickich kosach grosz mógłby być niezły. Pomyślunku zbrakło i tyle.

19.  Niejaka Maryśka Konopnicka ogłosiła wszem i wobec, że krasnoludy są na świecie. Udowodnij czarnowidztwo, okultyzm i czarną magię. Nawet słynnemu wróżowi Maciejowi do głowy by nie przyszło, więc  przy Maryśce  wysiada.

20.  Na co pozwolił sobie pan Tadeusz z własną ciocią Telimeną i dlaczego w mrowisku, skoro jest tyle eleganckich pubów, piwnic, spotkań integracyjnych  i salonów masażu?

21. Rozwiń myśl pewnego polityka, że zbyt wielu w Polsce jada koszerną żywność. Cymes temacik, co ty na to prawdziwy Polaku Polski dla Polaków.

22.  Różnice i podobieństwa w obłędzie romantyków i współczesnych z uwzględnieniem  życia płciowego Gustawa przemienionego w Konrada, Soplicę w Robaka.  Co na to Kordian, nie wiadomo.

23.  Dlaczego dziadowie i ojcowie ekscytowali się Jankiem Muzykantem, który grał na skrzypcach ze strunami z włosia końskiego, kiedy ludzie chcą słuchać gitar i mocnego uderzenia.

https://www.youtube.com/watch?v=nJ5QCW6siwY

24.  Co miał autor na myśli, gdy pisał: „Patrzcie, jak marne są ludzkie nadzieje wobec porządku świata” lub: „Uczę się ciebie, człowieku”.

25.  Rozwiń myśl S. Żeromskiego: „Jedni mają jadła tyle, że z niego uczynili kult, obrzęd, nałóg, obyczaj i jakąś świętość, a drudzy po to tylko żyją, żeby nie zdychać z głodu”. Przemyślenia uzupełnij o znane kuchenne programy telewizyjne. Wyjaśnij, jak się mają ośmiorniczki do naszej kochanej kartoflanki. 

         Powtórzmy zatem: oswoić ten uczony kostium tematyczny nie jest łatwo. Inne zwyczaje, szkoły o różnym poziomie, nowocześniejszy  świat. ALE DYLEMATY JAKBY TE SAME i po staremu nie są rozwiązywane. Ileż możemy się stąd nauczyć, a broniąc swoich racji, wiele i o sobie się dowiemy. Niech będzie jak w tej anegdotce:

– Gdzie najbardziej sprawdził się socjalizm?

– Poza kołem podbiegunowym, gdyż tam naprawdę rządzi lód.

55 uwag do wpisu “Przeminęło z wiatrem, czyli śladami tematów z j. polskiego

  1. Piękne! Ale chyba nie chcesz wypracowań w komentarzu?:)
    Wieszcz był bardziej zaborczy, uważał, że Litwa jest jego ojczyzną.:)
    Sądzisz, że współczesny uczeń by sobie z czymś takim poradził? Bez internetu?…
    Bardzo mi się podobały tematy 9, 15 i 25.:)))

    Polubienie

    1. Wypracowania chyba sama muszę pisać, kiedy prowokuję. Litwa była ojczyzną Mickiewicza, tam mieszkał.
      Współczesny uczeń miałby kłopoty ze znalezieniem tych wypracowań w Internecie, a może o to właśnie chodzi. Pozdrawiam.

      Polubienie

      1. No tak, zapomniałam, że większość teraz z gotowców korzysta…:) Oj, jakby nie znalazł, to by znalazł kogoś, kto mu napisze.:) Jak to napisałam, to stwierdziłam, że to jakieś straszne…
        Ostatnio znalazłam na kartce z kalendarza myśl Ericha Fromma: „Ludzi przygotowuje się do funkcjonowania, nie do myślenia”.
        Chodziło mi to, że pisał: „Litwo, ojczyzno moja”. Nie „nasza”.:)
        Pozdrawiam

        Polubienie

  2. Tematy sformułowane prowokacyjne, pewnie świadomie, bo jakże inaczej. Wachlarz tematów szeroki. W tej konwencji, w odpowiedzi ciekawie mógłby wyglądać każdy z postów. Gratuluję pomysłu. Jeśli Pani pozwoli, może coś dla zabawy niebawem wziąłbym na tapetę. Coby z tego wyszło nie wiem. Choćby „Ojciec prać?’. Prać, ale byłby rejwach. Dla porządku, wiekowo mieszczę się w grupie tych starodawnych, przy czym za kujona się nie uważałem. No a socjalizm się i tam nie sprawdził bo tam lód a nie lud. Gratuluję, ale wiedza, ale intelekt. Dziękuję. Pozdrawiam. 🙂

    Polubienie

      1. Kiemlicze rewelacyjni w bójkach. A i Rzędzian „zacięty w nienawiści wszędzie (…) jaki to kiedyś wyrośnie procesowicz i dorobkiewicz.” (K. Wojciechowski), „Postać Kmicica służy nam do refleksji, nie do naśladowania” (S. Bortnowski). Nabuzowanych testosteronem pełno w literaturze i w codziennych wiadomościach. Pozdrawiam.

        Polubienie

  3. Świetne. Masz teraz 25 tematów na ciekawe wpisy, jeżeli jeden z tematów rozwiniesz raz w miesiącu to skończysz w kwietniu 2016. Myślę, że wszyscy będą czytali, ja na pewno regularnie 🙂 Pozdrawiam Cię serdecznie 🙂

    Polubienie

  4. Piękne i tak zabawne, że płakać się chce,,,
    Swoją drogą zapytam: – Czy mogłabyś zająć się instrukcją dla nauczycieli oceniających rozprawki na każdy z podanych tematów?
    Co powinno być uwzględnione na ocenę 6, 5, 4, 3, 2
    To mogłoby być równie ciekawe

    Polubienie

    1. Polonista wie, co oceniać, nie ma obawy (m.in. rozwinięcie tematu, konteksty, kompozycja, styl, język, szczególne walory pracy). Ważne, by nie zadawał tematów, które królują w Internecie, ponieważ uczeń nie myśli, tylko przepisuje. Pozdrawiam.

      Polubienie

  5. Bardzo ciekawe ujęcie zagadnienia, prowokacyjne i chociaż świat nie zatrzymał sie próżni, choć postęp i nowoczesność, nowe konteksty kulturowe i polityczne wymuszają nieuchronne zmiany także i w naukach humanistycznych, będę bronił tych tradycyjnych tematów. W moich czasach, trafiłem na taki okres czasu, kiedy podczas ustnego egzaminu z języka polskiego na maturze, „broniło się” napisanej uprzednio pracy, obrałem (podsunięto mi) temat: „Oblicze moralne bohaterów w twórczości Stefana Żeromskiego”. Aby napisać a potem obronić te pracę, przeczyałem wszystko, co Żeromski napisał. Ale co najciekawsze – na maturze pisemnej pojawił sie identyczny temat. Oczywiście nie wybrałem tego tematu – nie można dwa razy pisac tego samego, a i czasu było za mało do „powtórzenia”.
    Pamietam, że za „moich” czasów moja pania polonistkę bulwesowało to, że francuscy licealiści piszą prace na podstawie przeczytanych kryminałów… ot, jak czasy się zmieniają

    Polubienie

    1. Skoro „Żyjemy w czasie wielkich bankructw idei” (A. Górski), gdzie człowiek „Zaprzeczał jednym, zaprzeczał drugim, a swojej własnej drogi nie miał pod stopami” (S.Żeromski), to przynajmniej nauczmy młodych myśleć. Ba, żeby to było proste… Pozdrawiam.

      Polubienie

  6. Nie podjęłabym się pisania na żaden z proponowanych tematów, w temacie nr 9 dodałabym oprócz Grażyny Emilię Plater, a co do tematu 23 – proszę sprostować nieścisłość. To nie struny są z końskiego włosia, tylko smyczek ma naciągnięte końskie włosie i nim się ciąga po strunach, które w czasach Janka Muzykanta robione były z jelit baranich. To tyle. Gratuluję pomysłowości, ja bym nie ułożyła nawet trzech tak pokręconych tematów 😀
    Pozdrawiam

    Polubienie

    1. Dziękuję za spostrzegawczość. W obiegowej opinii tak to jest postrzegane. Podobnie: B.Głowacki lufy czapką nie zatkał, a tak najczęściej jest ukazywany. Pozdrawiam. Gratuluję umiejętności pisania wierszy.

      Polubienie

  7. ~Lena Sadowska

    Witam.
    Odmówić tematom błyskotliwej złośliwości nie można. Popartej wiedzą – jak to u Ciebie.
    Jestem z pokolenia, co stan wojenny pamięta bardzo mgliście, ale do matury jeszcze zakuwało te nieszczęsne życiorysy i powiem Ci, że trochę zrobiło mi się smutno…
    Ponieważ w tym bardziej nowoczesnym świecie dopiero praca klasowa, egzamin, wymusza przystanięcie i zastanowienie się nad wieloma dylematami. To przykre…
    Przepraszam za to „chandryczenie”, ale jakoś mi się szaro-burość zza okna udzieliła.
    Pozdrawiam.

    Polubienie

    1. Żeby w końcu jeszcze znalazł się taki trzecioosobowy i wszechwiedzący narrator, który znałby odpowiedzi na wszystkie pytania.
      Dziękuję za błyskotliwe komentarze. Pozdrawiam.

      Polubienie

  8. Wyobrażam sobie, bo w tamtych czasach dorastałam i maturę na płachtach A-4 pisałam, z cytatami, a jakże…
    Podziwiam za dobór i liczbę tematów, najbardziej przypadły mi do gustu nr 9 i 10
    Obawiam się, że większość współczesnych maturzystów nie rozkminiłaby o co biega w tematach.
    A krasnoludy i smoki mój syn wybrał na ustne wystąpienie maturalne, bo w takich książkach się lubuje…

    Polubienie

      1. Masz rację, przesadziłam z większością, chociaż wydaje mi się, że wielu uczniów na streszczeniach i innych „opracowaniach” się opiera…

        Polubienie

  9. Zdecydowanie wybieram 9, to moja bajka. Pippi and company, rodzina Leśniewskich, Tosia i Tomek – już literatura dla dzieci i młodzieży daje pole do popisu… bomba jak dla mnie:)
    Pozdrowienia

    Polubienie

    1. Bajki zawierają taki ładunek moralny, a cała literatura dla dzieci takie budzi emocje, że sama mam ochotę pisać. Nie rozumiem, dlaczego nie bierze się pod uwagę tego, co czytają dzieci. Niektóre pozycje są b. ciekawe. Pozdrawiam.

      Polubienie

      1. Ultra

        Aneczko, wchodzę na blog, ale nie mogę komentować, ponieważ nie masz do zalogowania URL, a z innych nie umiem wrzucać komentarzy.

        Polubienie

      2. Zmieniłam – sprawdź, proszę:) – do mnie prostym komputerowym językiem trzeba… I, jeśli mogę prosić, po prostu Anna – bez zdrobnień:)

        Polubienie

  10. Gratuluję, Ultro, oryginalnych pomysłów. Kilka tematów, w realizacji, mogłoby dać nieoczekiwany wynik.
    Uczyłam się, prawie, przez całe życie. Najpierw szkoła podstawowa, potem liceum i studium. Dalej praca z moimi dziećmi na różnych poziomach i późne studia. Najbardziej cenię, za możliwość i naukę samodzielnego myślenia, czasy swojej edukacji w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Musieliśmy czytać lektury, to chyba jedna z ważniejszych rzeczy, w okresie nauki. Znaliśmy na pamięć dziesiątki wierszy, całe strony z ,,Pana Tadeusza” (Inwokacja, Gra Wojskiego na rogu, Zachód słońca). Musieliśmy gimnastykować swoje mózgi na wszystkie możliwe sposoby. To szkoła wpoiła mi miłość do czytania.
    Kiedy najmłodsza córka chodziła do szkoły (liceum, najlepsze w moim mieście), nie musiała czytać książek, uczyć się wierszy. Ważne były klucze, cokolwiek to znaczyło. Trzy lata uczniowie szlifowali rozwiązywanie testów na czas. Zmarnowane godziny, nękanie uczniów i żaden pożytek z tej schematycznej wiedzy.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    Polubienie

    1. Co nowy minister, to od nowa miesza. I wszyscy uczniowie znów muszą wiedzieć i czytać to samo. Szkoła dostanie szablon i wytyczne. Nie chodzi o myślenie i uczniów, a władzę, która musi się popisać pseudo-zmianami. Pozdrawiam.

      Polubienie

  11. A ja myślę tak: co innego znajomość literatury polskiej i tę wiedzę należy sprawdzać na bieżąco, na lekcjach, a co innego, znajomość języka polskiego, do posługiwanie się którym, ma właśnie ta literatura być pomocna, a egzamin dojrzałości sprawdzać. Przecież w normalnym życiu, czyli tym po szkole :), jeśli nie będę np. nauczycielem, to wszystkie te ZZZ detale będę zbędne, ale sama umiejętność pisania tekstów już nie. Zresztą podobne zdanie mam w stosunku do każdego innego przedmiotu. Szkoła ma wyposażać ucznia w przydatną wiedzę, a nie nauczyciela w narzędzie uwalania go 😉

    Polubienie

    1. Muszę przyznać, że uczenie posługiwania się językiem obecnie legło w gruzach. Wypracowań się praktycznie nie pisze, form wypowiedzi nie ćwiczy, więc i ta nauka pozostaje czysto werbalna. Pozdrawiam.

      Polubienie

  12. ~szczur z loch ness

    Dodałbym do tego jeszcze jedno zagadnienie. A mianowicie: Jakiego największego grniusza wydała ludzkość i dlaczego uznałeś, że jest to właśnie Józef Stalin?
    Pozdrawiam z Krainy Loch Ness
    🙂

    Polubienie

    1. Świetny temat! Podobno ludzie za tym geniuszem płakali, mauzoleum mu postawili, jeździli oglądać szacowne oblicze.
      Sama pamiętam, jak z wycieczką szkolną szukałam śladów Lenina w Poroninie…
      Dodam jeszcze jeden temat: Dokonaj analizy cytatu J. Tischnera z „Historii filozofii po góralsku”: „Są trzy prawdy: świento prawda, tys prawda i g… prawda.” Swoje wywody poprzyj przykładami z literatury i życia. Myślę, że byłoby o czym pisać.
      I ja pozdrawiam z mojej krainy.

      Polubienie

      1. Jeśli o „Filozofię po góralsku” idzie, to mam jeszcze jedną sugestię:
        Przeczytaj fragment „Filozofii po góralsku” ks. Józefa Tischnera, a następnie swoimi słowami wyraź główną myśl w nim zawartą !
        ” Rozum to jest grunt. Grunt trza zaorać, zaskródlić,nawozami omaścic – to pote rodzi. Kielo sie trza narobić,coby grunt popod plony przysposobić. Ludzie chodzum koło gruntów, a koło rozumu mało fto chodzi. A nie trza przecie dużo. Ino se trza pomysleć tak: ” Sóm tacy, co myślom lepiej, jako jo”. Kie se to juz uzmysłowis, to sukoj takiego, spotykoj sie ś nim, duzo nie godoj, niek on godo. ty słuchoj. Ani sie spostrzezes,kie i ty bees mioł jasnośc w głowie.”

        W odpowiedzi podejmij próbę odpowiedzi na pytanie: -Dlaczego tak mało ludzi korzysta z tej nauki

        Polubienie

      2. Za”koło rozumu mało wto chodzi”, mistrzostwo! Grunt to rozum!
        A kto obecnie ma czas, żeby myśleć?
        Teraz się powtarza, co Interia, co Onet, co Fb. Cytuje cudze sądy i zdania.
        Pan Profesor jest chlubnym wyjątkiem.

        Polubienie

      3. Miło się czyta, ale dla ścisłości jestem tylko mgr inż. – więc gdzie mi tam do profesora jakiego tu cytujemy.
        Często używam w wypowiedziach cudzych myśli, jako że pewnych kwestii nie da sie powiedzieć bardziej dosadnie, a zarazem prosto niż zrobił to jakiś mędrzec przed nami. Wiem, że niektóre z sentencji idą na moje konto, jako że : „cytowanie cyni cłowieka ocytanym” – Nieprawdaż?
        Pozdrawiam serdecznie

        Polubienie

  13. Bardzo ciekawe tematy Ultro i gdybym miała pisać swoją maturę, to zastanawiałabym się nad 23 i 24 🙂
    Mój syn w tym roku zdaje maturę, ciekawa jestem jakie on dostanie tematy i jak ten niby nowy egzamin dojrzałości będzie wyglądał.

    Pozdrawiam cieplutko

    Polubienie

      1. gabunia76

        Z tego co wiem, to przerabia tą książkę z panią na korepetycjach, ale dziękuję Ci Ultro za informację 🙂

        Polubienie

  14. Maturę pisałam na temat „Chłopów”, ale z Twoich tematów wybrałabym 6 lub 15, tylko nie wiem, czy z tematu 15 bym zdała. bo komisji mógłby nie podobać się wybór niewielkiego wzrostem bohatera.
    Pozdrawiam.

    Polubienie

  15. Mój biedny ekran od laptopa, już dawno tyle kawy na niego nie poleciało… (ostrzegaj może, że wpis zawiera wysokie dawki złośliwego humoru? 😉 ). Na mojej maturze nie było żadnych bogoojczyźniano-wojennych tematów, chociaż faktycznie wszyscy obstawiali, że będzie chociaż jeden. Z czterech tematów do wyboru zostały tak naprawdę trzy, bo polonista ostrzegał przez cały rok, żeby nikt się nawet nie ważył brać za interpretację wiersza. A z Twoich tematów wybieram 2 🙂

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s